Siirry pääsisältöön

Root - Juurta jaksain

Syksyllä 2017 lautapelaaminen harrastuksena oli minulla väkevimmillään. Elelin jonkinlaisessa hurmoksessa pelaamisen ympärillä kuunnellen tai etsien jatkuvasti uusia podcasteja kuunneltavaksi, näyteikkunashoppailin nettikauppojen pelitarjontaa, kävin erilaisissa skenen tapahtumissa ja paikallisissa kerhoissa. Samana vuonna olin löytänyt Kickstarter -joukkorahoitus palvelun ja olin jo paria projektia tukenutkin sen kautta. Tuonna samaisena syksynä olin kuullut paljon puhetta ja hehkutusta minulle vielä silloin tuntemattoman lafkan, Leder Gamessin luomuksesta, Rootista. Tarkemmin Root: A Game of Woodland Might and Right on petollisen söpö sotapeli. Kovana alueenhallinnan ja suoran konfliktin ystävänä kiinnostuin heti. Sitten sain vielä tietää, että pelissä twistinä on kaikkien pelattavien heimojen epäsymmetrisyys pelattavuuden, erikoisuuksien ja kykyjen osalta. Vanhana League of Legendsin timanttipelaajana ajatus heimospesifeistä pelityyleistä laittoi suupieleni vaahtoamaan!

Pelin taiteesta vastaava Kyle Ferrin on luonut persoonallisen ulkoasun Rootille. Ohjekirjan takasivulla lukeekin Kylen oma kommentti: "Kaikki piirrokset omistettu lapsilleni, jotka aina jaksavat kinuta lisää söpöjä eläinkuvituksia".

HYVÄÄN JUUREEN LEIVOTTU

Pelin perusidea menee kutakuinkin näin: kukin pelaaja saa pelattavakseen yhden metsän heimoista tai ryhmittymistä. Pelattavat heimot kannattaa valita ohjekirjojen takasivulta löytyvästä suositus -listasta, jotta pelin herkkä ja monelle kyseenalainen tasapaino säilyy. Valinnan jälkeen tehdään heimokohtaiset alkuvalmistelut, arvotaan aloittaja ja ruvetaan kilpailemaan siitä, kuka saavuttaa ensimmäisenä pelin pisteradan päätyviivan eli 30 voittopistettä. Mikäli heimo on luovuttanut pelin aikana mahdollisuutensa saavuttaa 30 pistettä ennen muita pelaajia, voi hän vaihtaa voittoehtonsa Dominance -voittoon, jolloin hänen on hallittava tiettyjä kartan alueita vuoronsa alussa. Pelaajan vuoro menee heimolaudan tarjoamia toimintoja tehdessä tai pelatessa kädestä kortteja joko cräftättäväksi (Craft) tai joksikin maaksi (Suit). Melko selkeää tähän saakka!

Pelattavien heimojen pelaajalaudat ovat parhaimpia näkemiäni. Ne kertovat vuorosi kulun ja vaihtoehdot selkeästi alusta (Daylight) loppuun (Evening) saakka . Kissojen laudalla on helpoin selittää pelin perusmekaanikat uusille pelaajille!

Pelin suurempi ja suurin hämmennys tulee kaikkien heimojen uniikeista ominaisuuksista, niihin liittyvistä sääntöjen poikkeavuuksista ja keskenäisestä tasapainosta. Esimerkkinä pelin kuuluisat ja kovin tuiman näköiset oranssit kisuliinit eli Marquise de Cat ovat kaikista heimoista "yksinkertaisin" pelata ja siten ehkä aloittelijaystävällisin valinta. Todellisuudessa kissat on kyllä helppo sisäistää, mutta pirullisen hankala saattaa voittoon asti. Kissoilla pelaaminen muistuttaa mua tietokoneella pelattavista RTS -peleistä, esimerkkinä vaikka Age of Empires. Kissoilla pelatessa rakentelet ehkä ensiksi sahoja, joilla saat kaadettua puuta, jolla sitten voit rakennella muita rakennuksia tai vaikka kyhätä lisää sahoja. Jokainen rakennettu hökkeli, oli se sitten saha, paja tai värväämö tuottaa pelaajalle pisteitä. Yksinkertaisimmillaan kissalla pelatessa haluat kaataa vain puuta ja pystyttää niistä sitten rakennuksia. Mikäli muut pelaajat jättävät kissat rauhassa rakentelemaan rakennelmiaan, voivat kissat viedä voiton hyvinkin nopeasti. Näin Root onkin hyvinkin nopeasti ymmärrettävä peli oman heimon näkökulmasta - kun saat heimosi pelilaudan eteesi, saatat siitä nopealla vilkaisulla jo ymmärtää heimosi keskeisen idean ja toimintatavan.  

Kulkuri (Vagabond) on Rootin vannoutuneemman pelaajayhteisön yleinen murheen aihe... Kulkurilla on todella helppo voittaa, jos vastustajat eivät heitä keppejä hänen rattaisiinsa ensimmäisten kolmen kierroksen aikana. Kulkurin pysäyttäminen on muiden pelaajien yhteinen tehtävä, josta yleensä kukaan ei oikein haluasi olla vastuussa.

RUOHO ON AIDAN TAKANA VIHREÄMPÄÄ

Tavallisesta poikkeava, säännöstöstä piittaamaton, uniikki lumihiutale - ne herättävät aina mielenkiintoa. Rootissa juurikin tätä hohdokasta tunnetta on tarjolla ainakin ekat kuusi peliä, kun pääset pelaamaan kaikilla saatavilla olevilla heimolla ensimmäistä kertaa. Luultavasti senkään jälkeen monikaan ei vielä ole aivan varma mistä heimosta tykkää ja haluaisi antaa osalle heimoista uuden mahdollisuuden. Ensimmäiset ottelut pöytäkunnan keskuudessa herättävät varmasti keskustelua - joku on saattanut päästä pisteissä karkuun odottamattomalla tavalla, toinen oli ehkä lyöty alkumetreillä jo niin alas, ettei löytänyt enää tapaa päästä mukaan kilpailuun.

Peliporukkani aikatauluista ja sijainneista johtuen leijonanosa peleistäni on pelattu Tabletop Simulatorin avulla. Peliin onkin tehty aivan loistava Workshop -modi Root fanien toimesta ja yhteispanoksesta. Modin ympärille on myös muodostunut pienimuotoinen yhteisö Woodland Warriors Discord-serverin voimalla.


Root on ehdottomasti peli, jota täytyy pelata useamman kerran ja ajatuksen kanssa. Yksi kerta pelin ääressä jättää hyvin hataran käsityksen siitä, mitä tuli itse tehtyä ja saatika mitä ne muut pelaajat tekivätkään. Useamman pelin pelattua huomaa kuinka tietyt pelit ja niissä esiintyvät heimojen kombinaatiot muodostavat tietynlaisen skenaarion, joka vaatii heimoilta omanlaistaan pelaamista tai reagointia. Esimerkiksi Eyerie-heimolla tehokkaasti pelaaminen tarvitsee ennakointia, "ohjelmointia" ja riskienhallintaa. Tällä heimolla pelityyli (esimerkiksi keskitytkö uusien pesien rakenteluun vai panostatko hyökkäykseen) määräytyy paljolti vastapuolen heimoista. Mikäli Reptiliaanit (Lizard Cult) on pelissä, voi Eyerien peli olla hyvinkin puolustavaa ja laskemoivaa, koska Reptiliaanit voivat ilmestyä selustaan erittäin helposti Akolyyttien (Acolyte) avulla. Matsien kerryttyä alat huomaamaan kuinka toiset heimot voivat hyötyä keltaisista korteista tai kartan punaisista alueista huomattavasti enemmän kuin muut. Katseesi alkaa harjaantumaan muiden pelaajien tekemisiin, osaat ehkä jo lukea mitä naapurisi meinaa siirrollaan saamaan aikaan. Huomaat, milloin on oikea aika päästää kaikki hevoset irti ja vaihtaa laukalle. Saatat myös ymmärtää, milloin on fiksua hylätä 30 voittopisteen tavoittelu ja siirtyä tavoittelemaan voittoa dominanssikortin kautta.

Dominanssikortteja on neljä erilaista, joista jokainen vaatii eri aluiden hallintaa seuraavan vuoron alussa. Tälläisen pöytään pelatessaan pelaaja muuttuu hyvin usein muiden pelaajien maalitauluksi. Oikealla hetkellä pelattuna dominanssikortti voi kääntä koko pelitilanteen päälaelleen. 

Olen tätä kirjoittaessani saanut Roottia pelatuksi reilun 30 kertaa, osan matseista fyysisesti pöydän äärellä ja isomman osan digitaalisena tietokoneella Tabletop Simulatorin kautta. Kertojen määrä pelkästään kertoo jo minulle ainakin sen, että Root on peli, jota todella tykkään pelata ja opettaa uusille pelaajille. Pikaisesti laskemalla muistelin opettaneeni pelin ainakin 25 eri tyypille - osalle puhtaasti pelin hypen takia, toisille harhaanjohtavasti pelin söpön ulkoasun ansiosta.
Minä, vanhat League of Legends -kaverini ja lautapeliporukkani olemme kaikki todella paljon pitäneet Rootista. Peli herättää selkeästi vahvoja tunteita pelikertojen kartuttua: pelin sisäiset konfliktit vaativat raakaa verbaalista pelaamista myös pöytätason yläpuolella. Tyypillisen "lujat" liittoumat Kulkurin (Vagabond) kukistamiseen muodostuvat jo ensimmäisillä vuoroilla ja samaiset liittoumat voivatkin olla jo totaalisen tuhkana seuraavalla vuorolla. Pelit ovat tasaisia ja esimerkiksi viiden pelaajan peleissä realistisia voittajaehdokkaita loppussa on lähes aina kolme viidestä. Pelissä onkin mielenkiintoinen jännite lopussa, kun osan heimoista vuorollaan saatava potentiaalinen pistemäärä on todella suuri (puhutaan termillä Reach), esimerkiksi vihreät Liittoutuneet (Woodland Alliance) voivat helposti haukata 14pt yhden vuoron aikana, kun taas Kissat saavat pisteitä tasaisesti ja varmasti. Kyse onkin siitä, kuka uskaltaa nostaa päätään ensimmäisenä. Usein se, joka pääsee pisteissä karkuun muita, lyödään hyvinkin nopeasti takaisin aloilleen, ainakin joksikin aikaa. Viimeiset pisteet voivatkin ratketa peränpitäjiksi jääneiden pelaajien Kingmaking -liikkeisiin tai kilpailijoiden kalkkiviivoilla nähtäviin yksittäisten korttien yllätyksiin. Joskus ottelu voi kuitenkin olla hyvinkin yksijakoinen ja loppu todella antiklimaattinen - näin useimmiten, jos pöydässä on yksi vähääkään pelistä tietoisempi pelaaja. Huipussaan Root on ahdistava, käsiä hiostava ja hermoja raastava. Pelin päätyttyä olo on helpottunut ja jonkun huulilta saattaa kuulua "vihdoin". Ja kaikki tämä siis todella positiivisessa mielessä!

Rootin Learning to Play on hyvin näppärä ja nopea väline päästä pelissä alkuun. Boksissa mukana  tuleva kattavampi sääntökirja Law of Root muutti kauttaaltaan tavan, jolla luen sääntökirjoja! Täydellisin malliesimerkki loistavasta sääntökirjasta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Eurot lämmittää, rässit kaiken herättää

On taas sellainen aika vuodesta kun tuntuu siltä että oma inspiraatio olisi väkevimmillään . Mieleni sopukoissa kytee monia "aloituskelpoisia" aivoituksia ja ideoita tursuaa tukahtumiseen saakka... mutta pahus sentään, eihän minua voisi vähempää kiinnostaa toteuttaa niitä. Hiljaisuuden turvin onkin helppo leikitellä ajatuksella toteuttavansa jotain suurenmoista ja loistokasta, mutta kunpa se olisi niin vaivatonta saada kannettua päivänvaloon. Samaan tapaan mielihalut pelien osalta vaeltelee vahvasti. Hetkittäin olisi hirveä hinku päästä pelamaan juurikin sitä sen hetken hottista (köh, Tapestry ), toisaalta kun näen pelin boksin innostukseni lopahtaa totaalisesti. Olipa se peli mikä tahansa mitä päätyykin kulloinkin pelaamaan (sattumalta, itsensä pakottamalla, painostuksesta, whateva~), on ajatukseni taas täysin tyytyväisesti pelin sisällä. Sisäinen eskapistini on hyvin helposti tyydytettävissä... Kuullostanpa häiriintyneen hankalalta pelikaverilta. No oli miten oli — tässä

Kahdeksan minuutin demotus -S1E1 (!?)

(Kuva: Chronicles of Hate, Adrian Smith) Hoo! Lähdin kokeilemaan myös tälläistä osa-aluetta, täysin vailla suuntaa ja suunnitelmaa. Ajatuksena oli oikeastaan kokeilla vain koko formaatin totetuttamista/editointia ja julkaisemista. Mikäli epäironisesti kuuntelit koko jakson, niin arvostaisin suuresti kommenttia ja palautetta kaikesta mahdollisesta jakson toteutukseen ja sisältöön liittyvästä, risuina tai ruusuina - Kiitos! Tästä linkit SoundCloudiin ja YouTubeen : - SoundCloud - YouTube