Siirry pääsisältöön

Kaikkien pelien Metapeli

Kuuntelin taannoin mainion Of Dice and Men podcastin jaksoa, jossa herrat käsittelivät Twilight Imperiumin pelaajayhteisön kokoamaa "The Metagame List" -listaa, joka käsittelee metapelaamisen eri muotoja siihen liittyvien termien ja "ilmiöiden" avulla. Listaus oli pahuksen erinomainen, joten ajattelin koittaa jonkinlaista suomennosta ja omien kokemuksien peilaamista aiheesta! Vaikkakin metapelaaminen on lähes pelissä kuin pelissä läsnä, sillä ei pitäisi suoranaisesti olla tekemistä pelin sisäisen strategian kanssa... tai jos on, niin silloin ollaan menty hyvän maun rajojen yli. Tässäkin tietysti pelaajien moraalit ja niiden rajat varmasti määrittelevät mikä on OK ja mikä ei! Itse pelailen välillä niin suolaisissa porukoissa, että käytänössä kaikista näistä on ääripäät koettu.


Lapsuudenystävät + lautapelit ovat loistavan petollinen yhdistelmä kaikenlaiselle metapelaamis-häröilylle. Kuvassa ahdistavat Salem 1692 -sessiot meneillään. Muistaakseni koko seurue oli lopulta noitien leivissä.

Niin ja tosiaan, kyseessä ei ole "metapelaaminen" siinä muodossa mikä osalle lukijoista on tuttua videopelien maailmasta, jossa metapelaamisella tarkoitetaan pelaajien ymmärrystä sen hetkisten trendien pelin sisällä - esimerkiksi tiettyjen taktiikoiden/hahmovalintojen/esineiden oikeat käyttökohdat jne. Videopeleissä metapelaaminen on jatkuvasti elävä käsite peleihin tulevien päivitysten ja tasapaino muutosten myötä... Toisaalta, tätähän on myös nähtävissä analogisessa pelaamisessa, parhaana esimerkkinä Magic: The Gathering missä "parhaat" kortit tulevat ja menevät vallitsevan metan mukaan.

Onko teillä muilla kokemuksia joistain näistä ja tarkemmin minkälaisia? Kerro kommentteihin!

Kukapa ei Boromiria uskoisi...

Kuninkaantekijät ("Kingmaking") Tilanne jossa häviävällä pelaajalla on mahdollisuus tehdä pelisiirtonsa edesauttaaksen toisen pelaajan voittoa: "Jos mää en voita, niin ei sit kyl Vellukaan!"

Tätä koen ainekin omissa peleissäni HYVIN usein, erityisesti peliporukoissa missä jonkinlainen suora vuorovaikutus muihin pelaajiin on mahdollista. Ystäväni Samun, jonka kanssa paljon Roottia ja muita alueenhallinta pelejä tulee pelattua, mottona onkin "Kaikki on voittajia jossei Vellu voita!". Kuninkaantekeminen on ainekin meidän mielestä hyvin harmiton ele ja useimmiten se rakentuukin pelin aikana orgaanisesti. Parhaiten itsensä pelin aikana myynyt ja puhtaat pussit pitänyt pelaaja kruunatan kansan (=häviävät pelaajat) kuninkaaksi (=voittajaksi).

Kaunailu ("Grudging") - Pelin ulkopuolisten tapahtumien verukkeella toisen pelin turmeleminen: "Niin kauan kun tää jätkä on mulle kympi auki mä muilutan sen!"

Omia kokemuksia kaunailusta ei nykymuistissa kovinkaan ole, varmaan joskus nuorempana saattanut pikkuveljen kanssa olla jotain tämän tyyppistä pleikkari pelien parissa. 

Suolaantuminen ("Going Nuclear") - Pelaajan oman voiton tavoittelun totaalinen hylkääminen ja tavoitteellinen vastapelaajan voiton estäminen tai tuhoaminen: "APINA NUSSI MUN VEDET!"

Joskus tätäkin on tullut nähtyä... Liian läheisten ystävien kesken pelit voi joskus olla aika intensiivisiä kaikilla ihmisyyden eri "leveleillä" - Herkästi jollakin menee tunteisiin ja päättymätön pyhä sota on alkanut.

Halvaannuttaminen ("Kneecapping") - Pelaajan tietoisesti tekemä pelisiirto, mikä eliminoi vastapelaajan mahdollisuudet voittaa. Teon motivaationa voi olla ihan vain "Koska mä voin".

Tunnustan tehneeni tätä useastikkin, erityisesti peleissä missä seurueen taidot ovat jo suhteellisen karaistuneet ja kädestä pitämistä ei tarvita. Hyvässä pelihengässä tässä ei ole sinänsä mitään negatiivista - vastaanottava osapuoli hyväksyy tekemänsä virheen tai jättämänsä aukon suunnitelmassaan.

Hyvin empaattisena ihmisenä tämä tuntuu aivan kamalalta...

Liittoutuminen ("Leaguing, Cross-gaming") - Kun pelaajat tekevät pelin ulkopuolisia liittoumia, kuten pariskunta joka ei vahingoita toisiaan, vaikka ovatkin pelissä toisiaan vastaan.

Tälläinen pelaaminen kuullostaa ehkä tiettyyn pisteeseen asti ihan hauskaltakin, mutta ehkä tämäkin on enempi sellaista mitä näkee lasten pelipöydissä. Muistan kyllä vähän tästä päinvastaisia tilanteita, jossa nuoripari on liittoutunut keskenään, mutta ovat sitten myöhemmin päätyneet syöksykierteeseen niin pelin sisällä kuin keskenään ihmisinäkin.... Onneksi vain sen illan ajan!

Kätyrittäminen ("Minioning") Taitavampi pelaaja antaa aloittelijoille "hyviä" neuvoja, auttaakseen kuitenkin omaa peliään: "...Ja vaikka se Vellu sulle näin tän selittää, niin todellisuudessa se yrittää..."  

Itse kun joudun/saan pelien sääntöjä useimmiten selitellä, saatan joskus kuulla tälläistä ivailua kaverien suusta. Puolustuksena koen että joskus sääntöjen selityksen yhteydessä voi olla tarpeellista selittää jokin "syy" miksi näin kävisi tai kannattaisi tehdä., mikä saattaa kuullostaa vastapelaajista harhaanjohtavalta... Ihan hyvällä mää vain!

Kuvassa peli missä en vain osaa tai pysty pärjäämään. Tiedä sitten onko kavereideni metapelaamisella jotain merkitystä vai olenko itse sitten niin luettavissa. Overseerssissä on tarkoitus teeskennellä heikompaa kuin todellisuudessa onkaan.

Downeri ("Mooding")Kun pelaaja murjottaa, vinkuu, mököttää tai voivottelee omaa tilannettaan ohjatakseen vastustajien huomiota muuaalle. Ehkäpä säälipisteiden toivossa?

Meidän pelipöydissä tälläisellä "pelaamisella" maalat kyllä itsestäsi maalitaulun. Kaikki haluaa osansa jo kerran kynitystä - helppojen pisteiden toivossa tietty.

Uhkailu ("Bullyragging") - Pelin ulkopuolista uhkailua: "Jos sää Vellu nyt petät mut, mää sytytän sun autos tuleen"

Tälläistä kuulee lähinnä vitsin muodossa pelien aikana... toivottavasti näin on muillakin, eh?

Yllyttäminen ("Instigating") - Muiden pelaajien lietsominen jonkinlaisiin peliliikkeisiin: "Mää en koske suhun mun vuorolla, jos sää käyt sössimässä Vellun setit tuolla..."

Itse olen usein tälläisen kohteena vakio peliporukassa. Välillä tälläiset tilanteet luo ihan hauskoja dynamiikkoja pelipöydässä, erityisesti silloin kun yllyttäjä ei pidäkkään lupaustaan.

Obscurio on Dixitin ja Mysteriumin velipoikia. Tällä kertaa tarkoituksena on paeta noidan kirjastosta pöllitty Grimoire kainalossa. Saattueessa on vain yksi kieroutunut petturi matkassa, yllyttämässä tietämättömiä vääriin portaaleihin...

Roolipelaaminen ("Roleplaying") - Pelaaja rupee noudattamaan kansansa/hahmonsa/taustansa mukaista ja temaattisesti sopivaa pelitapaa. Esimerkiksi tilanne jossa pelaaja X ei suostu hyökkäämään naapuriinsa Y:hyn, vaikka hyökkäys olisikin täydellinen voitto maksimaalisilli hyödyillä pelin voiton kannalta.

Aika harvinaista omissa peleissä. Tavallisempaa ehkä silloin kun joku pelaaja on menettänyt omat voitonmahdollisuudet ja haluaa kuitenkin viihdyttää itseään/muita pelin loppuun saakka. Esimerkkinä peliporukkani Juuso, joka rakastaa pelata Rootissa täysin "jalomielistä" kauppiasta... Itsehän en luota häneen hetkeäkään.

Luovuttaminen ("Disengaging") - Tilanne jossa pelaaja on heittänyt pyyhkeen kehään tai menettänyt mielenkiintonsa voiton suhteen. Yleensä johtaa epä-optimaalisiin pelisiirtoihin ja ehkä vahingossa edesauttaa toisten voittoa.

Täysin ymmärrettävää, mutta en ehkä kovin suopeasti suhtaudu tälläiseen. Useimmiten jos huomaan tälläistä, niin pyrin auttaamaan tai miettimään yhdessä mikä olisi paras pelisiirto... joskus siitä on apua, toisinaan taas vain pahentaa tilannetta.

Häikäiseminen ("Dazzling") - Pelaaja käyttää omaa karismaansa, flirttailua, omaa mainettaan tai peliasemaansa edesauttaakseen omaa peliään: "No enhän mä voinut tossa Vellua pettää, se on kuitenki petanut mulle tätä kokoajan..."

Joissain kevyemmissä Party -peleissä, etenkin jossakin Werewolf -tyyppisessä tälläinenhän on lähes osa koko peliä ja sen viehätystä. Välillä todella hauskaa ja hulvatonta. Toisaalta taas vaatii paljon henkisestä vireyttä onnistuakseen. Tunnustan itse langenneeni tälläiseen, varsinkin aivan uusien ja tuntemattomien pelaajien kanssa.

Mountains of Madness antaa luvan sekoilla (tai oikeastaan pakottaa) pelin aikana, vaikka onkin haastava yhteistyöpeli.

Kieltäytyminen ("Pootering") - Pelaajan oma valinta kieltäytyä käyttämästä tiettyjä taktiikoita tai pelimekaniikkoja, koska ajattelee niiden olevan "huijausta",epäreiluja, ei-temaattisia tai pelin rikkovia.

Täytyyhän sitä ihmisellä periaatteita olla, mutta pelit ovatkin siinä hyvä leikkikenttä kun voit olla hetken "jotain muuta" hyvin harmittomalla tavalla. Arvostan tälläistä "oikeasta" kieltäytymistä erityisesti silloin, jos sen kautta löytyy joku uusi tapa voittaa peli tai kääntää asemansa eduksi!

Taivuttelija ("Litigating, Fillerbustering") - Tilanne jossa joku pelaaja kokee sääntöjen olevan häntä vastaan ja pyrkii tulkitsemaan/muuntelemaan sääntöjä omaksi edukseen, pahimillaan siihen asti että muut pelaajat antavat periksi: "Ihan sama, annetaan sen rakentaa siihen tönönsä jotta päästään jatkaa peliä!"

Tunnistan tiettyjä tilanteita joita voisi tälläisiksi kutsua. Erittäin raivostuttava tapa "pelata" ja mielellään pyrin välttämään tälläisiä pelaajia.

Kyynärpäätaktiikka ("Hustling") - Tietämättömän teeskentelyä. Monimutkainen tapa teeskennellä tietämätöntä pelin säännöistä tai strategioista saadakseen esimerkiksi "vahingossa" tietoa vastustajien aikeista. Hämärä tapa peitellä omaa huijaamista, sääntöjen rikkomista tai perustella uudelleensiirtoja.

En ole vastaavaan törmännyt ja toivottavasti en koskaan törmääkkään. Hyvinkin kieroa ja epärehellistä pelaamista muiden kustannuksella.

Käärmeily ("Fluxxing") - Tiettyjen sääntöjen merkityksellisyys toisten vuorolla, mutta omalla vuorolla niiden "unohtaminen".

Tuttu tilanne. Varmaan yleisempää todella kilpailuhenkisessä porukasssa, jossa voi olla taustalla piilemässä jotain muitakin pelaajien jännitteitä tai tarve "näyttää muille".

Apua...

Tilttaaminen ("Table Flipping") - Tilanne jossa pelaaja lopettaa/luovuttaa oman pelinsä ennenaikaisesti, samalla tuhoten muiden mahdollisuudet pelata peliä loppuun. Tilttaaja kokee oman voittonsa olevan mahdoton.

Ehkäpä yleisin näistä listan loppupään ilmiöistä. Harmillisen yleistä uusien pelien kanssa, jota joku on saattanut pelata enemmän kuin toinen. Yleisempää hyvin kilpailuviettisten pelaajien kanssa.

Pyllykipeä ("Rage Quit") - Monen asian summa jolloin pelaaja poistuu pelistä kesken pelin. Yleensä suutuspäissään jostakin pelin sisäisestä/ulkoisesta syystä.

Noh, kaippa tätäkin on tullut nähtyä. Kaikilla meillä on välillä huonompia päiviä...

Riggaaminen ("Rigging") - Pelin sisäinen virittely omaksi eduksi (korttien järjestelyä tms.) tai ulkoista kikkailua: "Mää maksan sulle kympin et sää lähet helvettiin tosta ruudusta"

Tätäkin kuulee lähinnä vitsinä. Tai noh, muistan kyllä pari hämärää tilannetta joistain Game of Thrones 2nd Editioni peleistä, joissa ollaan suostuteltu kaveria ilmaisella pizzalla tai oluella.

Olisiko jokin näistä nopista kenties painotettu, saatika RIGATTU?!

Jengiytyminen ("Mobbing") - Useamman pelaajan liittouma toista pelaajaa vastaan. Yleensä uhriksi joutuu se porukan taitavin pelaaja.

Tuttua huttua... Itse olen monesti tämän uhri. Sinänsä täysin ymmärrettävää ja ehkä vähitellen katoavaa metapelaamista. Toisaalta tuntuu taas aivan mahtavalta jos onnistuu voittamaan pelin "minä vastaan maailma".

Älämölö ("Heckling") - Epämääräinen ääntely tai elehtiminen häiritäkseen muiden pelaajien keskittymistä.

Raivostuttavaa, mutta onneksi ei kovin yleistä.

Sönkkö ("Chuffling") - Pelaajan tapa puhua tietyllä äänellä tai tyylillä korostaen omaa vahvuuttaan pelissä tai pelitaidoissa: *nasaaliääni* "Itseasiassa..."

Kerran kaksi ehkä ihan hauskaa, toistuvammin ei.

Irrottelija ("Spacing") - Osoittaa mielenkiintoa enemmän muihin pelaajiin (kyselemällä kuulumisia, jutellen), pläräten puhelinta tai harhaillen muissa puuhissa.

Tässähän ei sinällään ole mitään pahaa. Tosin jos pöydässä on jokin vähän väkevämpi ja raskaampi sotapeli, voi muut pelaajat olla melko huoletta Irrottelijan voittomahdollisuuksista.


Mitä metapelaamisen "tekniikoita" tätä pelatessa voisi käyttää edukseen?

Opettaja ("Coaching, Puppet Mastering") - Melko sama kuin Kätyrittäminen. Antaa toiselle ihan hyviä ohjeita, mutta ei välttämättä selitä tilanteen koko kuvaa.

Hyvin yleistä ja harmitona meidän peleissä. Uusien pelaajien tai neuvojen vastaanottajien katseet harjaantuvat hyvin nopeasti siihen mikä on hyvä ja mikä huono neuvo.

Hissuttelu ("Stealthing") - Oman vuoronsa hiljainen ja nopea läpikäynti. Ei välttämättä rikoakseen mitään sääntöjä, vaan vaikkeuttaakseen vastapelaajan seuraavaa vuoroa: "No ei mun tartte kertoo mitä mää tein, tossahan se näkyy laudalla. Olisit keskittynyt paremmin!"

Meillä ainekin isommissa pelaajamäärissä tätä tapahtuu melko paljon. Sinänsä en vastusta, omapahan on ongelma kun en keskittynyt juuri sillä hetkellä olennaiseen.




-Of Dice and Men podcastin jakso aiheesta: March 10th - Metagaming
-The Metagame List



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Eurot lämmittää, rässit kaiken herättää

On taas sellainen aika vuodesta kun tuntuu siltä että oma inspiraatio olisi väkevimmillään . Mieleni sopukoissa kytee monia "aloituskelpoisia" aivoituksia ja ideoita tursuaa tukahtumiseen saakka... mutta pahus sentään, eihän minua voisi vähempää kiinnostaa toteuttaa niitä. Hiljaisuuden turvin onkin helppo leikitellä ajatuksella toteuttavansa jotain suurenmoista ja loistokasta, mutta kunpa se olisi niin vaivatonta saada kannettua päivänvaloon. Samaan tapaan mielihalut pelien osalta vaeltelee vahvasti. Hetkittäin olisi hirveä hinku päästä pelamaan juurikin sitä sen hetken hottista (köh, Tapestry ), toisaalta kun näen pelin boksin innostukseni lopahtaa totaalisesti. Olipa se peli mikä tahansa mitä päätyykin kulloinkin pelaamaan (sattumalta, itsensä pakottamalla, painostuksesta, whateva~), on ajatukseni taas täysin tyytyväisesti pelin sisällä. Sisäinen eskapistini on hyvin helposti tyydytettävissä... Kuullostanpa häiriintyneen hankalalta pelikaverilta. No oli miten oli — tässä

Root - Juurta jaksain

Syksyllä 2017 lautapelaaminen harrastuksena oli minulla väkevimmillään. Elelin jonkinlaisessa hurmoksessa pelaamisen ympärillä kuunnellen tai etsien jatkuvasti uusia podcasteja kuunneltavaksi, näyteikkunashoppailin nettikauppojen pelitarjontaa, kävin erilaisissa skenen tapahtumissa ja paikallisissa kerhoissa. Samana vuonna olin löytänyt Kickstarter -joukkorahoitus palvelun ja olin jo paria projektia tukenutkin sen kautta. Tuonna samaisena syksynä olin kuullut paljon puhetta ja hehkutusta minulle vielä silloin tuntemattoman lafkan, Leder Gamessin luomuksesta, Rootista. Tarkemmin Root: A Game of Woodland Might and Right on petollisen söpö  sotapeli. Kovana alueenhallinnan ja suoran konfliktin ystävänä kiinnostuin heti. Sitten sain vielä tietää, että pelissä twistinä on kaikkien pelattavien heimojen epäsymmetrisyys pelattavuuden, erikoisuuksien ja kykyjen osalta. Vanhana League of Legendsin timanttipelaajana ajatus heimospesifeistä pelityyleistä laittoi suupieleni vaahtoamaan! Peli

Kahdeksan minuutin demotus -S1E1 (!?)

(Kuva: Chronicles of Hate, Adrian Smith) Hoo! Lähdin kokeilemaan myös tälläistä osa-aluetta, täysin vailla suuntaa ja suunnitelmaa. Ajatuksena oli oikeastaan kokeilla vain koko formaatin totetuttamista/editointia ja julkaisemista. Mikäli epäironisesti kuuntelit koko jakson, niin arvostaisin suuresti kommenttia ja palautetta kaikesta mahdollisesta jakson toteutukseen ja sisältöön liittyvästä, risuina tai ruusuina - Kiitos! Tästä linkit SoundCloudiin ja YouTubeen : - SoundCloud - YouTube